dela artikeln
Pramms Memorial: Hittar “post-Covid”-publiken tillbaka till banorna?
Äntligen är det dags för stora publikarrangemang igen. I helgen får galoppen en fingervisning kring “post-Covid”-publiken…
— Pramms Memorial blir den första dagen med storlopp och full publik sedan 2019. Och den första publikdagen med två Listed-lopp och väldigt fina lopp i övrigt, resonerar Anna Thelander, marknadschef på Jägersro Galopp.
Anna Thelander hoppas att den breda publiken hittar tillbaka till galoppbanan efter ett väldigt långt Covid-uppehåll.
— Jag tror precis som företrädare för travbanorna redan har konstaterat, att internets genomslag och att loppen finns tillgängliga på ATG Live eller på TV, det gör att vardagstävlingarna kommer att arrangeras inför mindre publik än förr i tiden. Så är det. Det är de stora dagarna vi får satsa på.
Ni har ett tema i år, “Peaky Blinders”?
— Ja. Det är en serie på Netflix som är väldigt populär just nu och som till och med gjort fester med 1920-talstema populära igen. Det här ligger lite i linje med att vi även vill satsa på att rekrytera en yngre publik, att försöka nyrekrytera publik överhuvudtaget.
Men flera av förgrundsfigurerna i “Peaky Blinders” är ju riktiga busar?
— Det är klädtemat som vi är ute efter! Om man klär upp sig till pirat på en maskeradbal, så tror jag inte att man för den skull önskar att man levde för 500 år sedan och sprang efter folk med ett svärd, haha. Det är ett klädtema och ett stiltema. Och 1920-talstema är inne just nu!
Hur ser du på det sportsliga i år?
— Förutom de fina hästarna som kommer från Danmark och Norge, så kommer det hästar från England och Spanien också, som gör det hela mer spännande. Vi är givetvis väldigt taggade!
Vad är det allra viktigaste från din horisont?
— Att vi tar hand om alla som besöker oss på Pramms-dagen. Men särskilt att vi tar hand om nya besökare på ett väldigt bra sätt, så de kommer tillbaka!
Robert Okpu
redaktor@jockeyklubben.se