Hasse Lord Skarplöth pressmöte
Pressmöte Waterfront Hote

dela artikeln

Skarplöth: “Galoppen skulle tjäna på större startfält i loppen”

Hans Lord Skarplöth firar snart ett decennium som vd för ATG, AB Trav och Galopp.
Vad gäller galoppen så har han ett tydligt önskemål:
— Fler hästar i loppen!

Jockeyklubben.se har tagit ett spontant samtal med Hasse Skarplöth, om hans tankar kring den svenska galoppen.

Vi ställde några aktuella frågor – och fick några raka svar.

Rent generellt så säger Skarplöth om galoppens verksamhet under hans tid vid ATG-rodret:

— Jag har varit på ATG i nio år nu. Det som är slående vad gäller galoppen är bristen på kontinuitet, tycker jag. Främst på vd-sidan och styrelseordförande-sidan. Men kanske framför allt på vd-sidan. Jag tror att det vore bra för galoppen med mer kontinuitet på ledningsnivå.

Vad säger du om galoppens spelomsättning i relation till ATG:s totala omsättning för spelet på hästar?

— Den är 1,6 procent för 2021. Vi har ju både svensk galopp, skandinavisk galopp och vi har ganska betydligt ökat antal importerade lopp, framförallt från Hong Hong.

Skarploth 6332
ATG:s VD Hans Skarplöth delar ut Årets Häst-priset till Charles och Marianne Andrén i Stall Zada. | ÅRETS HÄSTFEST I MALMÖ 140315 | Foto: Stefan Olsson / Svensk Galopp

Rent omsättningsmässigt så är det ungefär samma nivå nu som för fem, sex år sedan. Men Skarplöth ser ändå en nedåtgående trend särskilt i ett avseende:

— Det som man kan se över tid, är att antalet tävlingsdagar har minskat. Och fyllnadsgraden i loppen är inte tillfredsställande, det här är en förutsättning för att det ska bli intressant för spelarna. 

Galoppen har just nu cirka 70 tävlingsdagar per år. Hade det varit bättre, i det här läget, med färre tävlingsdagar och fler hästar i loppen per tävlingsdag?

— Min uppfattning är att det måste vara fulla lopp. Jag tycker att loppen ska vara intressanta för spelarkollektivet. Det fungerar inte med en V64-omgång, som har fyra eller fem hästar i vissa lopp. Det tycker inte spelarkollektivet är intressant. 

Kort sagt så påverkar tävlingarnas hästantal, de omsättningssiffror som vi just talade om? 

— Ja. Men grunden är antalet aktiva tävlingshästar i Sverige, som också har gått ner. Det är ett problem, så klart.

Har ATG haft en tanke på att ha en marknadschef bara för galoppen? Har detta diskuterats före eller efter omregleringen?

— Sedan jag tillträdde 2013 så har det inte varit aktuellt. Det har förändrats en del i ATG:s struktur sedan omregleringen 2019. I dag har vi en marknadschef och tre stycken reklamchefer, en för respektive spelområde. Det vill säga: en för häst, en för sport och en för casino.

Jag är trygg i den lösningen. Jag tycker att det håller ihop helheten och ATG:s varumärke på ett bra sätt. Så vi har ingen marknadschef enbart för galoppen. 

Skarplöth fortsätter:

— Däremot så har vi ökat marknadsinvesteringarna för galoppen sedan 2019. Framförallt på V64-söndagarna. Jag tror mycket på att bygga ett kundbeteende. Och så har vi investerat mer i galopp som vi sänder från andra länder, särskilt från Hong Kong. Och även investerat mer i Nationaldagsgaloppen, där vi är huvudsponsor.

NDG ATG
Hans Skarplöth är övertygad om att Nationaldagsgaloppen kan bli ett ännu större fönster för galoppen. För honom är det en självklarhet att ATG är huvudsponsor till NDG. Foto: Magnus Östh / Svensk Galopp

Håller sig utanför “Ny bana i Skåne”-frågan

Nationaldagsgaloppen är en stor publiksuccé – och den 6 juni lever stora delar av Sverige verkligen upp med kapplöpningarna på Gärdet. Men samtidigt så finns det många personer, särskilt aktiva inom galoppen, som undrar hur den positivism och den upplevelse som Nationaldagsgaloppen skapar, även ska kunna stänka över på hela verksamheten under resten av året.

Vad har Hasse Skarplöth för tankar kring detta?  

— Nationaldagsgaloppen är ett evenemang som lockar 10 000-tals människor i centrala Stockholm. Och som ses av 100 000-tals personer på TV4. Och det här är viktigt både för galoppsporten och för ATG. Jag tror att man har hittat ett ledigt fönster för galoppen, som över tid skulle kunna nå en otrolig publiksiffra. Kanske runt 100 000 personer kring Gärdet. Det är nämligen inte så många verksamheter, som har något nationaldagsfirande, här har man verkligen hittat ett ledigt fönster. 

Att Nationaldagsgaloppen i sig är en succé är det nästan ingen som ifrågasätter. Men hur kan vi få ett ännu bättre utfall för hela galoppen…

— Sedan handlar det hela tiden om att skruva på, hur man bäst tar hand om den här publiken. För att konvertera personer till att bli aktiva inom sporten, eller kanske ännu viktigare, till att bli hästägare. Och givetvis också spelare inom galoppen. Intresset finns ju, bevisligen. Det gäller att kapitalisera på det, på ett bra sätt.

Har du följt debatten om nästa bana i Skåne? Om den ska hamna i Bara i Svedala kommun eller om det blir en flytt med travet till “Nya Jägersro”?

— För mig är det där en ägarfråga. En fråga för Svensk Galopp. Det är ganska viktigt att hålla isär ansvaren här. Mitt och ATG:s uppdrag, är att leverera ett så bra resultat som möjligt för spelet. Och lämna över den säcken med pengar till ATG:s styrelse. Som i sin tur fördelar vinsten mellan ägarna, som är Svensk Travsport och Svensk Galopp. På samma sätt som det är Svensk Galopps uppgift att bestämma var och hur man bäst tävlar.

Galoppen får tillbaka, i runda slängar, mellan 150 och 170 miljoner kronor per år. Borde den svenska galoppen må bra, med tanke på detta?

— Galoppen har jättestor frihet kring hur de pengarna används. Det vore givetvis bra för ATG om galoppen skulle kunna växa. Alltså intresset för galoppen, antal aktiva och antalet hästägare. Det är det som långsiktigt gör att det går att fylla loppen med hästar.

Varför är det så oerhört svårt, särskilt inom galoppen, att rekrytera hästägare i Sverige?

— På detaljnivå är jag inte tillräckligt duktig, för att uttala mig om det. Men alla vet att galoppen på internationell nivå är mycket större än travet. Så är det inte i Sverige, vi har en annan tradition, där travet har lyckats bli folkligt, vilket skedde före min tid. Återigen, det är inte min fråga, men jag tror vad gäller både galoppen och travet att man skulle vinna på tydligare paketeringar. “Vad får jag som hästägare?”. Och “Vad kostar det?”. Jag tror på standardiserade paketeringar, som går att marknadsföra rätt, det tror jag på. Det är för svårt och komplicerat just nu för nya hästägare…

Tröskeln är helt enkelt för hög?

— De som har varit hästägare tidigare vet hur det där fungerar. Men en utomstående, som ska ta klivet in som hästägare undrar: “Vad är det som jag behöver betala per månad?” Och “Vad kan jag få tillbaka, i form utav upplevelser, inte bara pengar?” Den där paketeringen borde man kunna göra tydligare, för alla som inte vet vad galoppsporten och hästägande innebär.

Robert Okpu
redaktor@jockeykluben.se


Senaste galoppnyheterna

Annons

Prenumerera på Jockeyklubbens nyhetsbrev!

Angelika toppbild

Ny jockey: Angelika Berg!

På onsdagen blev Angelika Berg jockey.Segrarna 69 och 70 togs med hästarna Alfaares och Dawnish på Bro Park. Angelika Berg, 26, tog de sista segrarna ...
Admiralen o Mozart

Admiral de Vega hann fram i Lelles Open Mile

Han blev målfotoslagen i Stockholms Stora Pris.Men i Lelles Open Mile på Bro Park tog Admiral de Vega revansch för det. Sin löpningsstil trogen, så ...
Twirling Ghost 51215 (1)

Neuroth och Kvisla vinstrikast under derbydagen

Den nyblivne tränaren Jan-Erik Neuroth blev vinstrikast under den svenska derbydagen. Prispengarna grundades förstås på Schamyls derbyseger, men Mystery Nights seger i Margareta Wettermarks Minneslöpning ...
Bokan 2656

Skandinavisk Derbyhistoria: 22 segrar hittills för familjen Neuroth

Under drygt 50 år som galopptränare kunde Wido Neuroth leda in 21 vinnare i de skandinaviska derbylöpningarna. Det innebär en segerprocent på 14. Att vinna Derbyt, oavsett om ...
Schamyl TOPPBILD (2)

Jockeyklubbens Svenskt Derby: det blev Schamyl till slut 

Det blev en derbydag att minnas, av flera anledningar. Allt började dessvärre med en startbox-olycka och ett uppskjutet Jockeyklubbens Svensk Derby.Men det derbylopp som reds ...
Morradi ASCOT toppbild

Mr Ascot ger inte upp jakten på derbybucklan

Mr Ascot, vars ljusblå ägardress med vita tvärband och röd mössa har deltagit i Svenskt Derby sedan 1954, har en ny möjlighet i år.Morradi, i ...
Derbyfältet Jägersro foto Stefan Olsson Svensk Galopp

2024: Derbyhästarnas formtal i nivå med de senaste åren

På söndag ska 14 treåriga hingstar och valacker mötas i Jockeyklubbens Svenskt Derby, där de konkurrerar om nästan tre miljoner kronor.Löpningen bedöms på förhand både ...
Schamyl TOPPBILD

14 hästar i Jockeyklubbens Svenskt Derby! 

Det blir 14 fullblod och deras "connections", som gör upp i årets Jockeyklubbens Svenskt Derby på söndag. Sex av derbyhästarna är svensktränade.— Jag tycker att ...
galoptraener evy

100 år med galopp på Jylland

Århus galoppbana firade hundraårsjubileum.Och Lea Olsen blev tränardrottning. Söndagen den 28 juni 1924 invigdes Jydsk Vaeddelöbsbane i Århus. Sju löpningar avgjordes med Jyllandslöb som huvudnummer. ...
Kjell o Blooomers Vase TOPPBILD

Kjell Sjöberg passerar 90-strecket 

Nu har han fyllt 90 år. Jockeyklubbens nestor, Kjell Sjöberg. Samme Kjell som i höstas “lovade” Jockeyklubben, att han skulle tacka för sig och lägga ...

Prenumerera på Jockeyklubbens nyhetsbrev!

Rulla till toppen