dela artikeln
Skarplöth: “Galoppen skulle tjäna på större startfält i loppen”
Hans Lord Skarplöth firar snart ett decennium som vd för ATG, AB Trav och Galopp.
Vad gäller galoppen så har han ett tydligt önskemål:
— Fler hästar i loppen!
Jockeyklubben.se har tagit ett spontant samtal med Hasse Skarplöth, om hans tankar kring den svenska galoppen.
Vi ställde några aktuella frågor – och fick några raka svar.
Rent generellt så säger Skarplöth om galoppens verksamhet under hans tid vid ATG-rodret:
— Jag har varit på ATG i nio år nu. Det som är slående vad gäller galoppen är bristen på kontinuitet, tycker jag. Främst på vd-sidan och styrelseordförande-sidan. Men kanske framför allt på vd-sidan. Jag tror att det vore bra för galoppen med mer kontinuitet på ledningsnivå.
Vad säger du om galoppens spelomsättning i relation till ATG:s totala omsättning för spelet på hästar?
— Den är 1,6 procent för 2021. Vi har ju både svensk galopp, skandinavisk galopp och vi har ganska betydligt ökat antal importerade lopp, framförallt från Hong Hong.
Rent omsättningsmässigt så är det ungefär samma nivå nu som för fem, sex år sedan. Men Skarplöth ser ändå en nedåtgående trend särskilt i ett avseende:
— Det som man kan se över tid, är att antalet tävlingsdagar har minskat. Och fyllnadsgraden i loppen är inte tillfredsställande, det här är en förutsättning för att det ska bli intressant för spelarna.
Galoppen har just nu cirka 70 tävlingsdagar per år. Hade det varit bättre, i det här läget, med färre tävlingsdagar och fler hästar i loppen per tävlingsdag?
— Min uppfattning är att det måste vara fulla lopp. Jag tycker att loppen ska vara intressanta för spelarkollektivet. Det fungerar inte med en V64-omgång, som har fyra eller fem hästar i vissa lopp. Det tycker inte spelarkollektivet är intressant.
Kort sagt så påverkar tävlingarnas hästantal, de omsättningssiffror som vi just talade om?
— Ja. Men grunden är antalet aktiva tävlingshästar i Sverige, som också har gått ner. Det är ett problem, så klart.
Har ATG haft en tanke på att ha en marknadschef bara för galoppen? Har detta diskuterats före eller efter omregleringen?
— Sedan jag tillträdde 2013 så har det inte varit aktuellt. Det har förändrats en del i ATG:s struktur sedan omregleringen 2019. I dag har vi en marknadschef och tre stycken reklamchefer, en för respektive spelområde. Det vill säga: en för häst, en för sport och en för casino.
Jag är trygg i den lösningen. Jag tycker att det håller ihop helheten och ATG:s varumärke på ett bra sätt. Så vi har ingen marknadschef enbart för galoppen.
Skarplöth fortsätter:
— Däremot så har vi ökat marknadsinvesteringarna för galoppen sedan 2019. Framförallt på V64-söndagarna. Jag tror mycket på att bygga ett kundbeteende. Och så har vi investerat mer i galopp som vi sänder från andra länder, särskilt från Hong Kong. Och även investerat mer i Nationaldagsgaloppen, där vi är huvudsponsor.
Håller sig utanför “Ny bana i Skåne”-frågan
Nationaldagsgaloppen är en stor publiksuccé – och den 6 juni lever stora delar av Sverige verkligen upp med kapplöpningarna på Gärdet. Men samtidigt så finns det många personer, särskilt aktiva inom galoppen, som undrar hur den positivism och den upplevelse som Nationaldagsgaloppen skapar, även ska kunna stänka över på hela verksamheten under resten av året.
Vad har Hasse Skarplöth för tankar kring detta?
— Nationaldagsgaloppen är ett evenemang som lockar 10 000-tals människor i centrala Stockholm. Och som ses av 100 000-tals personer på TV4. Och det här är viktigt både för galoppsporten och för ATG. Jag tror att man har hittat ett ledigt fönster för galoppen, som över tid skulle kunna nå en otrolig publiksiffra. Kanske runt 100 000 personer kring Gärdet. Det är nämligen inte så många verksamheter, som har något nationaldagsfirande, här har man verkligen hittat ett ledigt fönster.
Att Nationaldagsgaloppen i sig är en succé är det nästan ingen som ifrågasätter. Men hur kan vi få ett ännu bättre utfall för hela galoppen…
— Sedan handlar det hela tiden om att skruva på, hur man bäst tar hand om den här publiken. För att konvertera personer till att bli aktiva inom sporten, eller kanske ännu viktigare, till att bli hästägare. Och givetvis också spelare inom galoppen. Intresset finns ju, bevisligen. Det gäller att kapitalisera på det, på ett bra sätt.
Har du följt debatten om nästa bana i Skåne? Om den ska hamna i Bara i Svedala kommun eller om det blir en flytt med travet till “Nya Jägersro”?
— För mig är det där en ägarfråga. En fråga för Svensk Galopp. Det är ganska viktigt att hålla isär ansvaren här. Mitt och ATG:s uppdrag, är att leverera ett så bra resultat som möjligt för spelet. Och lämna över den säcken med pengar till ATG:s styrelse. Som i sin tur fördelar vinsten mellan ägarna, som är Svensk Travsport och Svensk Galopp. På samma sätt som det är Svensk Galopps uppgift att bestämma var och hur man bäst tävlar.
Galoppen får tillbaka, i runda slängar, mellan 150 och 170 miljoner kronor per år. Borde den svenska galoppen må bra, med tanke på detta?
— Galoppen har jättestor frihet kring hur de pengarna används. Det vore givetvis bra för ATG om galoppen skulle kunna växa. Alltså intresset för galoppen, antal aktiva och antalet hästägare. Det är det som långsiktigt gör att det går att fylla loppen med hästar.
Varför är det så oerhört svårt, särskilt inom galoppen, att rekrytera hästägare i Sverige?
— På detaljnivå är jag inte tillräckligt duktig, för att uttala mig om det. Men alla vet att galoppen på internationell nivå är mycket större än travet. Så är det inte i Sverige, vi har en annan tradition, där travet har lyckats bli folkligt, vilket skedde före min tid. Återigen, det är inte min fråga, men jag tror vad gäller både galoppen och travet att man skulle vinna på tydligare paketeringar. “Vad får jag som hästägare?”. Och “Vad kostar det?”. Jag tror på standardiserade paketeringar, som går att marknadsföra rätt, det tror jag på. Det är för svårt och komplicerat just nu för nya hästägare…
Tröskeln är helt enkelt för hög?
— De som har varit hästägare tidigare vet hur det där fungerar. Men en utomstående, som ska ta klivet in som hästägare undrar: “Vad är det som jag behöver betala per månad?” Och “Vad kan jag få tillbaka, i form utav upplevelser, inte bara pengar?” Den där paketeringen borde man kunna göra tydligare, för alla som inte vet vad galoppsporten och hästägande innebär.
Robert Okpu
redaktor@jockeykluben.se