debatt 100px

dela artikeln

Hur ökar galoppen attraktiviteten?

DEBATT:   Lars Herlin

När galoppsporten kommer igång för säsongen lovas ett lyft. Söndagspremiären 7 april på Bro Park kommer bjuda på en helt ny TV-upplevelse. Det blir som V75 direkt med fler kameror och direkta intervjuer, lovar Patrik Brissman, kommunikationsdirektör på ATG i ett samtal jag har med honom.

Med andra ord vi får en rejäl uppgradering. Självfallet har också Bro Park-ledningen förstått, får vi anta, att en bra galoppsändning måste visa hästarna när de galopperar till start och därför ordnat en grässkyddande övergång till dirten. Driftsätter man direkt också det nya positioneringssystemet våras det ordentligt för galoppen redan i premiären

Det blir lika spännande att se premiären på Jägersro, särskilt när hästarna hoppar ur startboxarna på 1200 meter. Blir det närbilder även där? Det är faktiskt bilderna som gör galoppen och dom visas i mobiltelefoner.

Enligt mätanalysföretaget Similarweb surfar 85 procent in på ATG.se på mobiltelefonen. Och det tycks bli ATG som gäller även fortsättningsvis.

Svensk Travsport har i avtal med alla sina banor säkrat upp att 85 procent av alla sponsor- och reklamintäkter från spelbolag (inte andra sponsorer) skall gå till en gemensam pott. Det finns inga tecken på att något spelbolag tecknat sådana avtal med någon travbana. Spelindustrin lägger fortfarande miljarder på reklam, pengar som sporten ännu inte fått se röken av.

I utredningen om avregleringen talades om att sponsorintäkter och reklamintäkter från spelbolagen kunde bli en ny intäktskälla för banorna.

Jag tror inte att galoppbanorna i samband med premiären är fyllda med reklam från spelbolag som Unibet, Betsson, Legolas med flera. Svenska Spel som erbjuder hästspel kommer inte erbjuda spel på galoppen, åtminstone inte i år har jag fått veta direkt från bolaget. Vilka av de andra bolagen som också kommer negligera svensk galoppsport får vi veta efter premiären. Det kan nog vara så att galoppen inte har något annat alternativ än att köra ATG spåret i enkelfil. Under våren ska Svensk Galopp dra igång en ny sajt med speltips under namnet Galopptips som ska se till att det finns tips till samtliga 800 galopplöp som är spelbara på ATG.se. Snälla, ta med hinderloppen som ATG brukar missa så blir det i alla fall lite mindre av ”otillbörligt gynnande” enligt konkurrensrätten.

Det är förståeligt att galoppsporten satsar helhjärtat på ATG som ju står för den absoluta huvuddelen av våra intäkter särskilt när avregleringen skedde utan att hästsporten erbjöds ett alternativt finansieringssystem. Det utreds ju fortfarande.

Ifjol ökade ATG stödet till Svensk Galopp centralt med 30 miljoner till 56 miljoner. Banorna fick 133 miljoner, en ökning med 10 miljoner, och de aktiva fick 7 miljoner vilket är oförändrat i förhållande till 2017. Travet ökade däremot stödet till de aktiva (transportstöd, uppfödarstöd mm) med 29 miljoner. ATG självt gick med förlust 2018 medan ökningarna till sporten byggde på gamla löften. Rapporterna om hur de första två månaderna gått för ATG är nedslående. När kvartalsrapport 1 kommer den 30 april vet vi hur illa ställt det är. Kommer inte att bli förvånad om 2018 penningmässigt är det bästa någonsin för hästsporten.

Enloppspelen rasar hos ATG. Där märks konkurrensen av fasta odds och fräcka nya spelvarianter från övriga spelindustrin. Att ATG måste höja återbetalningsprocenten till spelarna tar många för givet. 90 procent av allt hästspel i världen sker på galopp och huvuddelen av spelet sker i just enloppspel. Spelet från TVG i USA går för övrigt direkt in i den svenska poolen hos ATG och borde ju synas i omsättningarna, åtminstone på de lopp som sänds när huvuddelen av amerikanarna vaknat. Den svaga kronan hjälper till att lyfta utlandsintäkterna för ATG.

Även om våra sötebrödsdagar snart kan vara slut så måste det jobbas för framtiden för att fånga nya aktiva, hästägare och spelare.

Svensk Galopp har nu fått en egen kommunikationsansvarig, Amie Karlsson. Hon har en delikat uppgift för att få sporten att lyfta och börjar jobbet i rejäl uppförsbacke i vad som kan kallas medietystnad.

Hon kan ha nog ha fått Svensk Galopps tuffaste jobb. Trots Nationaldagsgalopp och världsmästerskap för kvinnliga jockeys och klassikerna Derbyt och Grand National har ju vår sport inte fått det stora mediala genombrottet i modern tid. Och om det blir norska eller danska miljonärers hästar som får chansen att få resan betald till Goodwood blir det inte heller då mycket uppmärksamhet.

Galopprånet på Bro Park för två och ett halvt år sedan är nog fortfarande den händelse som gett banan i Upplands Bro mest publicitet. Och efter det långa vinteruppehållet är det nog en del som undrar om sporten finns kvar.

Traditionella medier har för länge sedan mer eller mindre glömt vår sport trots att vi för inte allt för många år sedan hade målsättningen att bli Sveriges tionde mest omskrivna sport. Ibland blir vi dock omskrivna. Svenskfödda I Kirks vinst i Dubai fångades upp av TT och fick därmed en hel del publiceringar i traditionella medier.

Sporten har en hård kärna av ca 2000 ”galoppnördar” som läser, ser och slukar allt om vår sport. Det är en mjukvara som både måste förvaltas och utnyttjas för ge sporten större spridning.

Antalet galoppnördar i Sverige är förstås subjektivt och i princip taget från antalet medlemmar i Marie Lustigs grupp ”Galoppsportens aktiva” på Facebook. Det är en delvis kontroversiell grupp, men har ändå lyckats fånga in en betydande del galoppaktiva.

Det är då lite sorgligt att se hur få visningarna på t ex Youtube som kanalen Svensk Galopp har med endast drygt 200 prenumeranter och som högst kanske 500 visningar för den vanligaste typen av inslag som intervjuer och loppvisningar. Bättre går det på Facebook och video-visningarna där. Det verkar som om Facebook är galoppfolkets kanal redan, men ännu viktigare är kanske det som lockar andra än nördarna. Botaniserar man bland visningarna i olika kanaler så är galoppsuccéerna inte direkt lopprelaterade. En absolut höjdare är Fredriks Johanssons presentation av jockeyträning i en stallgång. Så stort att de virala framgångarna fångas upp i en artikel i Expressen.

Så ett råd till Svensk Galopp. Ge gärna oss nördar vad vi behöver i detaljerad information om hästar och lopp på svenskgalopp.se. Men ska sporten sluta tappa utövare och hästägare måste vi locka med riktiga berättelser och bra bilder. En slow motion bild på en hinderhäst som tränar över steeplarna på Strömsholm är en annan framgångsrik video. En video om att man inte ska missa vårens galoppkurser har till exempel nästan 9000 visningar. Lägg krutet på den typen av berättelser.

Det finns för övrigt ett sätt för alla redan frälsta att sprida galoppsporten. Titta inte bara, dela och gilla. Facebook och Instagram bygger numera mycket i sina algoritmer på användarnas engagemang. Gillanden och delningar leder till fler exponeringar utan att Svensk Galopp behöver lägga pengar på sponsrade inslag.

Lars Herlin
Analytiker, frilansjournalist och hästägare

Åsikterna i artikeln speglar som alla debattartiklar författarens egna åsikter och utgör inget ställningstagande för redaktionen


logo jk forum

Länkar till samtliga enskilda artiklar hittar du här

Ansvarig utgivare: Jan Kleerup
Texter: Björn F Eklund
Webmaster: Jan Sjunnesson

Bilder: Bildbanken, Svensk Galopp (där inte annat anges)
Forum ger även plats för annonser – med anknytning till galoppsporten.
Spalterna står öppna för kommentarer och debatter.
Maila till 
info@jockeyklubben.se.

 

 

 

Save

Senaste galoppnyheterna

Annons

Prenumerera på Jockeyklubbens nyhetsbrev!

Hasse Lord Skarplöth pressmöte

Skarplöth: ”Galoppen skulle tjäna på större startfält i loppen”

Hans Lord Skarplöth firar snart ett decennium som vd för ATG, AB Trav och Galopp.Vad gäller galoppen så har han ett tydligt önskemål:— Fler hästar ...
Tin Win 5751

Tin Win mot derbyt – Gråberg vann “Hästarnas Mästare”

Jägersro anordnade en väldigt speciell tävlingsdag - och kväll - på fredagen. Dels tävlade flera högintressanta treåringar… extra intressanta inte minst, för att det bara ...
DSC 2869 copy

Duca Di Como vann som väntat

— Mojave Ghost står över derbyt?Skimmeln och startblixten Duca Di Como är fortfarande hästen att slå i de flesta lopp som han startar i - ...
Aarhus Galopp

Återblick: Danmark har flest galoppbanor i Skandinavien

På söndag är det galopptävlingar med V64 och V4 från Danmark, dock inte på Klampenborg utan på den största provinsbanan, Jydsk Vaeddelöbsbane, som ligger i ...
håkan birger 2

Förtydligande från Håkan Birger angående onsdagens artikel:

Då Håkan Birger har fått en del återkoppling på sin intervju med Jockeyklubben.se så vill han göra följande förtydligande:— Den åsikt jag har är att ...
Derbybanan J

Bara: nytt besked om en månad – kravlista ifrågasätts

En ny arbetsgrupp har skapats för att arbeta med projektet “Ny bana i Skåne”. Gruppen ska presentera sina slutsatser den 27 juli, alltså om en ...
DSC 4892 2

Elin rider för Sverige i Hamburg

Det är inte bara Deutsches Derby som avgörs i Hamburg i helgen. Även Fegentri-VM för kvinnliga amatörryttare har en deltävling på lördagen, dagen före mångmiljonloppet ...
P A förledvolt 1maj2019

Gråberg laddad inför Deutsches Derby

På söndag rids den 153e upplagan av Deutsches Derby, det tyska galoppderbyt. Den samlade prissumman i Grupp 1-loppet är 650 000 euro. Per-Anders Gråberg sitter ...
Caroline Malmborg Oliver Wilson gb220626 7

Timo Nurmos är tillbaka

Minns ni Timo Nurmos?Bro Park-hästen som segrade i Vinterfavoriternas Pris - och som så när även segrade i tuff konkurrens i Dubai samma vinter.I Göteborg ...
Quebello 0087

Listed-seger för Quebello i Oslo!

Med Reuterskiöld Junior-stallets Auenfürst struken, så kvarstod Quebello som det enda svenska hoppet i Oslo Cup på Övrevoll. Och Tobias Hellgrens femåring gjorde ingen anhängare ...

Prenumerera på Jockeyklubbens nyhetsbrev!

Scroll to Top