dela artikeln
Hur ökar galoppen attraktiviteten?
DEBATT: Lars Herlin
När galoppsporten kommer igång för säsongen lovas ett lyft. Söndagspremiären 7 april på Bro Park kommer bjuda på en helt ny TV-upplevelse. Det blir som V75 direkt med fler kameror och direkta intervjuer, lovar Patrik Brissman, kommunikationsdirektör på ATG i ett samtal jag har med honom.
Med andra ord vi får en rejäl uppgradering. Självfallet har också Bro Park-ledningen förstått, får vi anta, att en bra galoppsändning måste visa hästarna när de galopperar till start och därför ordnat en grässkyddande övergång till dirten. Driftsätter man direkt också det nya positioneringssystemet våras det ordentligt för galoppen redan i premiären
Det blir lika spännande att se premiären på Jägersro, särskilt när hästarna hoppar ur startboxarna på 1200 meter. Blir det närbilder även där? Det är faktiskt bilderna som gör galoppen och dom visas i mobiltelefoner.
Enligt mätanalysföretaget Similarweb surfar 85 procent in på ATG.se på mobiltelefonen. Och det tycks bli ATG som gäller även fortsättningsvis.
Svensk Travsport har i avtal med alla sina banor säkrat upp att 85 procent av alla sponsor- och reklamintäkter från spelbolag (inte andra sponsorer) skall gå till en gemensam pott. Det finns inga tecken på att något spelbolag tecknat sådana avtal med någon travbana. Spelindustrin lägger fortfarande miljarder på reklam, pengar som sporten ännu inte fått se röken av.
I utredningen om avregleringen talades om att sponsorintäkter och reklamintäkter från spelbolagen kunde bli en ny intäktskälla för banorna.
Jag tror inte att galoppbanorna i samband med premiären är fyllda med reklam från spelbolag som Unibet, Betsson, Legolas med flera. Svenska Spel som erbjuder hästspel kommer inte erbjuda spel på galoppen, åtminstone inte i år har jag fått veta direkt från bolaget. Vilka av de andra bolagen som också kommer negligera svensk galoppsport får vi veta efter premiären. Det kan nog vara så att galoppen inte har något annat alternativ än att köra ATG spåret i enkelfil. Under våren ska Svensk Galopp dra igång en ny sajt med speltips under namnet Galopptips som ska se till att det finns tips till samtliga 800 galopplöp som är spelbara på ATG.se. Snälla, ta med hinderloppen som ATG brukar missa så blir det i alla fall lite mindre av ”otillbörligt gynnande” enligt konkurrensrätten.
Det är förståeligt att galoppsporten satsar helhjärtat på ATG som ju står för den absoluta huvuddelen av våra intäkter särskilt när avregleringen skedde utan att hästsporten erbjöds ett alternativt finansieringssystem. Det utreds ju fortfarande.
Ifjol ökade ATG stödet till Svensk Galopp centralt med 30 miljoner till 56 miljoner. Banorna fick 133 miljoner, en ökning med 10 miljoner, och de aktiva fick 7 miljoner vilket är oförändrat i förhållande till 2017. Travet ökade däremot stödet till de aktiva (transportstöd, uppfödarstöd mm) med 29 miljoner. ATG självt gick med förlust 2018 medan ökningarna till sporten byggde på gamla löften. Rapporterna om hur de första två månaderna gått för ATG är nedslående. När kvartalsrapport 1 kommer den 30 april vet vi hur illa ställt det är. Kommer inte att bli förvånad om 2018 penningmässigt är det bästa någonsin för hästsporten.
Enloppspelen rasar hos ATG. Där märks konkurrensen av fasta odds och fräcka nya spelvarianter från övriga spelindustrin. Att ATG måste höja återbetalningsprocenten till spelarna tar många för givet. 90 procent av allt hästspel i världen sker på galopp och huvuddelen av spelet sker i just enloppspel. Spelet från TVG i USA går för övrigt direkt in i den svenska poolen hos ATG och borde ju synas i omsättningarna, åtminstone på de lopp som sänds när huvuddelen av amerikanarna vaknat. Den svaga kronan hjälper till att lyfta utlandsintäkterna för ATG.
Även om våra sötebrödsdagar snart kan vara slut så måste det jobbas för framtiden för att fånga nya aktiva, hästägare och spelare.
Svensk Galopp har nu fått en egen kommunikationsansvarig, Amie Karlsson. Hon har en delikat uppgift för att få sporten att lyfta och börjar jobbet i rejäl uppförsbacke i vad som kan kallas medietystnad.
Hon kan ha nog ha fått Svensk Galopps tuffaste jobb. Trots Nationaldagsgalopp och världsmästerskap för kvinnliga jockeys och klassikerna Derbyt och Grand National har ju vår sport inte fått det stora mediala genombrottet i modern tid. Och om det blir norska eller danska miljonärers hästar som får chansen att få resan betald till Goodwood blir det inte heller då mycket uppmärksamhet.
Galopprånet på Bro Park för två och ett halvt år sedan är nog fortfarande den händelse som gett banan i Upplands Bro mest publicitet. Och efter det långa vinteruppehållet är det nog en del som undrar om sporten finns kvar.
Traditionella medier har för länge sedan mer eller mindre glömt vår sport trots att vi för inte allt för många år sedan hade målsättningen att bli Sveriges tionde mest omskrivna sport. Ibland blir vi dock omskrivna. Svenskfödda I Kirks vinst i Dubai fångades upp av TT och fick därmed en hel del publiceringar i traditionella medier.
Sporten har en hård kärna av ca 2000 ”galoppnördar” som läser, ser och slukar allt om vår sport. Det är en mjukvara som både måste förvaltas och utnyttjas för ge sporten större spridning.
Antalet galoppnördar i Sverige är förstås subjektivt och i princip taget från antalet medlemmar i Marie Lustigs grupp ”Galoppsportens aktiva” på Facebook. Det är en delvis kontroversiell grupp, men har ändå lyckats fånga in en betydande del galoppaktiva.
Det är då lite sorgligt att se hur få visningarna på t ex Youtube som kanalen Svensk Galopp har med endast drygt 200 prenumeranter och som högst kanske 500 visningar för den vanligaste typen av inslag som intervjuer och loppvisningar. Bättre går det på Facebook och video-visningarna där. Det verkar som om Facebook är galoppfolkets kanal redan, men ännu viktigare är kanske det som lockar andra än nördarna. Botaniserar man bland visningarna i olika kanaler så är galoppsuccéerna inte direkt lopprelaterade. En absolut höjdare är Fredriks Johanssons presentation av jockeyträning i en stallgång. Så stort att de virala framgångarna fångas upp i en artikel i Expressen.
Så ett råd till Svensk Galopp. Ge gärna oss nördar vad vi behöver i detaljerad information om hästar och lopp på svenskgalopp.se. Men ska sporten sluta tappa utövare och hästägare måste vi locka med riktiga berättelser och bra bilder. En slow motion bild på en hinderhäst som tränar över steeplarna på Strömsholm är en annan framgångsrik video. En video om att man inte ska missa vårens galoppkurser har till exempel nästan 9000 visningar. Lägg krutet på den typen av berättelser.
Det finns för övrigt ett sätt för alla redan frälsta att sprida galoppsporten. Titta inte bara, dela och gilla. Facebook och Instagram bygger numera mycket i sina algoritmer på användarnas engagemang. Gillanden och delningar leder till fler exponeringar utan att Svensk Galopp behöver lägga pengar på sponsrade inslag.
Lars Herlin
Analytiker, frilansjournalist och hästägare
Åsikterna i artikeln speglar som alla debattartiklar författarens egna åsikter och utgör inget ställningstagande för redaktionen
Länkar till samtliga enskilda artiklar hittar du här
Ansvarig utgivare: Jan Kleerup
Texter: Björn F Eklund
Webmaster: Jan Sjunnesson
Bilder: Bildbanken, Svensk Galopp (där inte annat anges)
Forum ger även plats för annonser – med anknytning till galoppsporten.
Spalterna står öppna för kommentarer och debatter.
Maila till info@jockeyklubben.se.