debatt 100px

”Galoppsporten måste anpassas till den nya digitala världen”

DEBATT:   Lars Herlin 

Svensk Galopp måste skärpa fokus i den nya digitala verkligheten. Vår sport som den presenteras idag är inte tillräckligt attraktiv för snabbrörliga mobila konsumenter. Visst är det viktigt med att öka banpubliken, men det är på de digitala plattformarna som slaget om intäkterna står.

Som alla vet måste något drastiskt göras i jakten på en ny intäktsmodell. Galoppen kan inte långsiktigt lita på att travet lyckas så bra med sina spel att vår andel av överskotten från ATG ska försörja den svenska galoppsporten.

Idag vet vi inte ens hur ATG kommer fördela medel mellan de båda sporterna. ”För galoppen finns det stor risk att intäkterna minskar när omregleringen träder i kraft. Detta som följd av att den rättighetsavgift som kommer att förhandlas fram baseras på det egna spelet.”, skrev Svenska Galopps styrelse i 2017 års årsredovisning. Spelet på galopp uppgick 2017 till endast 222 miljoner, vilket var 1,6 procent av ATG:s omsättning. 2017 betalade ATG 156,2 miljoner till galoppsporten, d v s motsvarande 70 procent av spelomsättningen, med andra ord rena Ebberöds Bank för ATG som bolaget hittills tvingats till genom Svensk Galopps ägande av 10 procent. Vilka intäkter det nya ägaravtalet med Svensk Travsport garanterar är vad jag vet inte publicerat.

Men i grunden måste alla leva på sina egna meriter.

Det är därför dags för sporten att vända upp och ner på många gamla sanningar.

Säg att vi landar i en framtid där galoppen måste leva på 5-8 procent av spelomsättningen. Idag har vi en sport som ibland inte lyckas dra in lika mycket spelomsättning som vi delar ut till hästägaren. Sporten står onekligen inför gigantiska problem när det gäller att hitta en långsiktig intäktsmodell. Pengarna från Täbyförsäljningen verkar ju knappast lösa våra problem som många hoppats. En framtida försäljning av hela vår andel i ATG är miljardklippet som en del tror är räddningen? Det kanske räcker till en ny bana i Skåne men sedan?

Jag menar att vår enda långsiktiga räddning är vår produkt som jag vill definiera som spelbar hästkapplöpning. Men idag håller den inte måttet i några avseenden.

Vad är det som brister?

I den digitala världen måste kunden fångas direkt. Räkna inte med att de sitter och tittar på mobilen under en hel tävlingsdag. I bästa fall kan vi få de mobila digitala kunderna att göra snabba, men korta återbesök.

ATG:s samarbete med TvG där lopp i Sverige blandas med lopp från hela världen öppnar möjligheter men då måste svensk galopp också ha en mycket attraktiv produkt. Det nya avtalet med ATG om bra exponering på onsdagar och söndagar måste också utnyttjas till fullo.
Här är två åtgärdsförslag som innebär stora investeringar, men enligt min uppfattning viktigare än något annat:

1/ Presentationstekniken under loppen:

Svensk Galopp har för få kameror som fångar vår spektakulära sport.

Det behövs närbilder och åter närbilder men det räcker inte.

Svensk Galopp erbjuder sällan GPS tracking och positioneringsinformation utom i de stora loppen. Det finns en förväntning att få digital löpande information under loppet som uppgifter om hastighet, hur många meter som är kvar och självfallet att hästarnas position anges i botten på skärmen. Fransmännen är ganska bra på det här.

Det sorgliga för galoppens del är att utrustningen finns ute på Bro Park sedan starten. Men det verkar som om sporten inte kunnat komma till skott eftersom man varit oenig om var transpondrarna ska sitta.

Skärpning kommer kanske nu med ett helt nytt positioneringssystem som nyligen aviserades. På Svensk Galopps nästan typiska sätt måste man skrota det som köptes in när banan byggdes för att göra om. Vet alla om var transpondrarna ska sitta den här gången?

Men det behövs också kameror av kvalitet som kan användas. Det duger inte att hästarna finns i fjärran, knappt synbara på mobiltelefonen. Det duger inte att det saknas bilder överhuvudtaget när hästarna hoppar ut ur startboxar som på Jägersro.

Galoppdomstolen har idag tillgång till mer bildmaterial, men av låg kvalitet. Höj kvaliteten där och bygg ihop systemen. Se till att vi får målfoton som håller för att visas.

Det här kommer leda till ökade kostnader. En person hinner inte hantera samtliga kameror och mixning ens med modernaste teknik. Se till att ta kontrollen. Bild och ljudrättigheter är den nya valutan för sporten då måste man ha kvalitet att sälja. Det duger inte att säga att Kanal 75 sköter det här när det är storlopp.

2/ Presentationstekniken före loppen.

Grafisk teknik måste till så att hästarna i ledvolten, på väg till startboxarna och vid startboxarna presenteras digitalt med namn, jockey etc.
Man kan inte låta den digitala sändningen fyllas med resultatrapportering från föregående lopp och annat prat när man i bild visar hästar som galopperar till start utan att grafiskt tala om vilken häst det är.

Vad kommer de nya licensierade spelbolagen visa?

Trist för galoppen är att det ser ut som om travet har valt sin egen väg när det gäller att försöka sälja bild och ljud till andra spelbolag än ATG. Travet har ju spel varje dag och behöver inte galoppen för att fylla tablån hos de nya licensierade spelbolagen.
Värsta scenariot är att det nya licensierade bolagen nöjer sig med rörliga bilder från travet.

Kan vi inte bli en internationell spelprodukt?

ATG har redan lanserat spel i en rad länder Varje tävlingsdag kan man spela på svensk hästsport i USA, Australien och i flera europeiska länder. 2017 fick ATG utlandsprovisioner på 168 miljoner för spel på svenska lopp. Vad jag vet har det aldrig presenterats någon statistik över vilken typ av lopp, spel eller sport det handlar om. Inte heller om provisionen i huvudsak kommer från Danmark och Norge.

Avtalet med amerikanska TvG som tecknades i höstas sägs ha en mycket stor potential. Kanalen som når 45 miljoner amerikanska hushåll sänder varje dag svenska lopp. Eftersom kanalen årligen sänder ca 50 000 lopp med en daglig sändningstid på 15 timmar gäller det att sticka ut. Här inte minst gäller det att ha en så bra digital produkt som möjligt.

Galoppen är en internationell sport med engelska som modersmål. Kan inte Svensk Galopp bli den första svenska sporten som mer regelbundet använder engelskan? Det betyder att löpreferat, seger och förhandsintervjuer m m kan ske på engelska och utan att det översätts till svenska parallellt. Anette Lennon har ibland fått chansen att referera löpen på engelska vilket varit mycket uppskattat. Med mer engelska skulle sändningarna till de internationella spelbolagen lyftas rejält.

ATG som även fortsättningsvis kommer vara det största svenska hästspelföretag har i och med spelavregleringen öppnat dörren för sportspel och casinospel. Tanken är att ta hem det spel som ATG- kunderna gör på andra plattformar. Tyvärr riskerar vi att spelet tar en annan riktning. Sportspelen och Casinospelen tror jag kommer flytta ATG-kunderna mot snabbare och mer vinstrika spel. Om ett tag kommer man tala om hur ATG- satsningen kannibaliserat hästspelen. Som gammal ATG-kund blir det rumsrent att spela på casino när det sker hos ATG. Och var tror ni kunderna tar vägen när ATG Live visar en stillbild från Bro Park i väntan på nästa lopp?

Slutsatser:

Om det så måste till ännu mer rejäla besparingar, så lägg ändå allt krut på att utveckla galoppens digitala sändningsteknik. Om fem år är det ingen som minns om en norrman kammade hem en och en halv eller en miljon när han vann derbyt. Ingen minns heller alla guldlopp med bara en handfull hästar. Tack och lov finns det stora besparingsmöjligheter i alldeles för frikostiga prissummor i de största loppen.

Lars Herlin
Amatörtränare, uppfödare och Senior Analyst hos Aimgroup.com

larsherlin

Lars Herlin i vinnarcirkeln 2011 på Täby Galopp med Saakheb (P-A Gråberg)


logo jk forum

Länkar till samtliga enskilda artiklar hittar du här

Ansvarig utgivare: Jan Kleerup
Texter: Björn F Eklund
Webmaster: Jan Sjunnesson

Bilder: Bildbanken, Svensk Galopp (där inte annat anges)
Forum ger även plats för annonser – med anknytning till galoppsporten.
Spalterna står öppna för kommentarer och debatter.
Maila till 
info@jockeyklubben.se.

 

 

 

Save

Scroll to Top