Derby genrebild
Enligt Svensk Galopps senaste bestämmelser, så går det att efteranmäla tvååringar till derbyserien i juni för 150 000 kronor - och treåringar i januari för 300 000 kronor. Många uppfödare, bland dem "Mr Ascot" Finn Blichfeldt, är emot detta. Foto: Magnus Östh / Svensk Galopp

dela artikeln

Blichfeldt: “Efteranmälan till derbyserien är fel”

Anmälningsreglerna kring Svenskt Derby, tillåter efteranmälning både som två- och treåringar. Det gör att så kallade “Breeze Up”-hästar kan köpas in och anmälas till den svenska derbyserien.
— Jag tycker att det är fel, även om jag själv har en sådan häst anmäld, berättar uppfödaren och hästägaren Finn Blichfeldt.

Dolly Dagger 6295 1
Finn Blichfeldt (till vänster) köper ofta in tävlingshästar. Men han bedriver även egen avelsverksamhet. Här med Scarletts moder Dolly Dagger efter en seger på Jägersro 2016, i Kay Jensens Pris. Till höger om Finn nestorn Ole Larsen och Dolly Daggers dåvarande tränare Fredrik Reuterskiöld. Foto: Stefan Olsson / Svensk Galopp

Finn, som tog över den välkända Mr Ascot-rörelsen efter sin styvfar Erik Söderberg, är både uppfödare och inköpare av tävlingshästar.

Mr Ascot-färgerna är de som kanske allra längst satsat på att vinna Svenskt Derby, utan att lyckas, även om det blivit oräkneliga segrar i andra fina sammanhang. Från Grupp 1-nivå och neråt – senast Svenskt Oaks och Jockeyklubbens Avelslöpning i år.

Finn tycker inte – apropå en debatt som blossat upp – att möjligheten att handla “Breeze Up-hästar” på våren och anmäla dessa till derbyserien ska finnas.  

Han tycker däremot att det vore i det närmaste idiotiskt att utestänga importerna helt från Svenskt Derby, som vissa uppfödare vill – i syftet att skydda svensk avel. 

Finn Blichfeldt menar att svensk och skandinavisk galopp helt enkelt måste få in nytt blod, för att kunna hålla en konkurrenskraftig nivå.

— Att stänga Svenskt Derby vore vansinnigt. Efteranmälnings-möjligheten tycker jag däremot inte om. I juni som tvååring är dumt tycker jag. Jag tycker inte att man ska uppmuntra anmälning av “Breeze Up-hästarna”, även om jag förstår att det kostar en del att efteranmäla då. Och i januari som treåringar är ännu dummare. Det bjuder bara in stortränare från andra länder i Europa. Som även har hästar som inte duger i Grupp 1-derbyn på hemmaplan, men som kanske ändå har högre handicaptal än våra hästar.

300 000 kronor för att efteranmäla som treåring

Finn Blichfeldt säger att han inte har något rent generellt emot inköp av Breeze Up-hästar, men till just derbyserien tycker han att hästarna ska anmälas på lika villkor, eller i alla fall lika villkor så gott det går.

— Nu ska jag inte svära i kyrkan. Jag har själv en Breeze Up-häst i träning hos Cathrine Erichsen som är anmäld i Svenskt Derby. Men att det går att anmäla Breeze Up-hästar mot en efteranmälningsavgift, det tycker jag är dumt, säger Finn.   

Enligt nya bestämmelser från Svensk Galopp kan tvååringar efteranmälas i juni till derbyserien för 150 000 kronor. Och treåringar i januari för 300 000 kronor.

Finn Blichfeldt vill helst ha ett enda anmälningsdatum: 

— Stäng inte Svenskt Derby för utlandsfödda. Men ha gärna anmälningarna någonstans mellan december som åringar och februari som tvååringar. Det tycker jag att vi ska “bjussa” de svenska uppfödarna på, att inte “Breeze Up-hästarna” hinner anmälas.

Finn fortsätter:

— När det är Breeze Up-auktioner ute i Europa till våren, så har vi kommit för nära derbyserien. För att det fortfarande ska gå att anmäla dit, tycker jag.

Finn, som köper in fler åringar än han föder upp själv, fortsätter:

— Det hela bygger på en förhoppning, en dröm. Föder du upp en häst själv, så tar det flera år innan den hästen blir synad. Breeze Up-auktionerna ligger för nära inpå, att hästarna kan börja tävla. 

Men du vill inte stänga Svenskt Derby helt för importer?

— Nej. Då får vi inte inte in någonting nytt. Och aveln i Sverige som den är idag är inte tillräckligt bra, för att leverera det kvalitativa och kvantitiva hästmaterial som vi behöver för att fylla banprogramen.

Scarlett 8587 1
Treåriga stoet Scarlett är Mr Ascots främsta unghäst Sverige i år. Hon har segrat i Svenskt Oaks och Jockeyklubbens Avelslöpning och är redan över miljonen i intjänade pengar (inklusive bonus). Foto: Stefan Olsson / Svensk Galopp

Uppskattar priset i Jockeyklubbens Avelslöpning

Mr Ascots mest framgångsrika unghäst i Sverige i år har varit det treåriga stoet Scarlett (e. Appel Au Maitre u. Dolly Dagger / Eishin Dunkirk), Susanne Berneklint-tränad segrare i Svenskt Oaks och Jockeyklubbens Avelslöpning.

Var Oaks-segern oväntad?

— Jag satt på en restaurang i Frankrike och tog fram mobilen, för att heja på min mors häst Una Matina. På upploppet hajade jag till när jag såg att… ”Vad är det där för häst som närmar sig på utsidan?”. Före loppet trodde jag inte att vi hade någon chans.

Scarlett följde upp denna seger med att vinna Jockeyklubbens Avelslöpning tidigare den här månaden.

I segerpremien ingår 100 000 kronor för att handla ett dräktigt sto utomlands och 25 000 kronor i transportbidrag för att ta hem stoet till Sverige.

— Jag har en agent i Frankrike som heter Ghislain Bozo som är duktig på sådant, han har redan fått det uppdraget. Jag kanske lägger till en slant själv också, jag vill gärna ta hit en kvalitativ avelsmärr.

Blir det troligtvis ett franskfött sto som du handlar hem!?

— Inte nödvändigtvis, men troligtvis blir det köp på Arqana-auktionen.

Vad tycker du om den här typen av pris, att få hjälp med att importera ett dräktigt sto?

— Det är jättebra! Det är inte jättevanligt. Å andra sidan så vet jag inte hur ofta det här utnyttjas. Men jag har för avsikt att utnyttja den här fina möjligheten i alla fall.

Robert Okpu
redaktor@jockeyklubben.se


bakertilly JK

Senaste galoppnyheterna

Annons
bakertilly JK

Prenumerera på Jockeyklubbens nyhetsbrev!

TOPPBILD Almeraq o Great Wish

Ascot: Britterna pratar om Bow Echo, vi glädjer oss åt Great Wish

Som vanligt så erbjöd Royal Ascot-veckan en hel del händelser, som fick galoppälskare att höja på ögonbrynen. Engelske Guineas-vinnaren Bow Echo slog exempelvis antagonisten Gstaad ...
schack. kungen ligger

Svensk Galopp – En svårskött organisation?

Bilden av en splittrad och oenig ledning i Svensk Galopp är tämligen utbredd. Den är delvis sann, åtminstone när man tittar på vd-tillsättningarna. Men inte ...
Rausing o Almeric

Kirsten Rausing hedrades av Kung Charles III

Kirsten Rausing, en av Sveriges mest kända galopp-profiler internationellt, har nu hedrats av den engelske kungen, Charles III. Kirsten har erhållit utmärkelsen CBE, eller Commander ...
Mount Kilimanjaro toppbild

Mount Kilimanjaro imponerade på Bro Park

På söndagen så presenterade sig en ny stjärna, då Niels Petersen-tränade Mount Kilimanjaro segrade i Stockholms Stora Pris (Grupp 3). Det blev danskt igen i ...
DSC 4417 copy

Grand National: Hemmaseger för ärrade kämpar

Det blev hemmaseger i den 55:e upplagan av Svenskt Grand National, via hedershästen Mutadaffeq. I ett rafflande lopp kunde han till slut, tillsammans med Niklas ...
Ajas TOPPBILD

Superhelg med GN och Black Type är här!

En superhelg med Grand National på Strömsholm och fina Black Type-löpningar på Bro Park är här. I Grand National gör Ajas Sverige-comeback och i Stockholms ...
Christmas Day vinner Derbyt

Internationellt: O’Brien igen – Golden Tempo igen!

Under helgen som passerade, så gick startskottet mot derbyt i Sverige - med Svenskt Derby Trial och Voterlöpningen. Samtidigt avslutades derbyserien Triple Crown i USA ...
TOPPBILD Makenzie JK 6 juni Cup

Nationaldagsgaloppen levererade igen

Nationaldagsgaloppen i helgen blev återigen en fin propaganda-dag för galoppsporten.  Vädret bidrog givetvis till stämningen - och rent sportsligt så blev de arabiska fullblodens UAE ...
Papa Joe o Castro TOPPBILD

Papa Joe säker segrare i Voter – derbyläget klarnar

Helgen som gick har givit en stark fingervisning inför Svenskt Derby.Papa Joe imponerade stort, då han ledde den mesta delen av Voterlöpning - och tog ...
Bjorn Nilsson 2

Björn Nilsson ny ordförande för Svensk Galopp

Björn Nilsson har utsetts till ny ordförande för Svensk Galopp, på årsmötet i Stockholm i helgen. Han slutar därmed som vd för organisationen med omedelbar ...

Prenumerera på Jockeyklubbens nyhetsbrev!

Rulla till toppen