Fredrik Reuterskiöld
Fredrik Reuterskiöld menar att nuvarande styrmodell för Svensk Galopp skapar osund konkurrens och onödiga konfrontationer mellan sällskapen. Och att fullmäktiges makt är väldigt betungande för vd, oavsett vem som innehar posten. Foto: Elina Björklund / Svensk Galopp

dela artikeln

Reuterskiöld: ”Svensk Galopps struktur gör det upplagt för konflikter”

Jägersro-tränaren Fredrik Reuterskiöld var vd för Svensk Galopp i tre år.

Nu är han tillbaka som tränare. Men han har inte släppt sitt engagemang i hur Svensk Galopp sköts  – eller rollen som de olika sällskapen har:

-Systemet vi har nu är ungefär som att AIK, IFK Göteborg och Malmö FF får en påse pengar av Svenska Fotbollsförbundet… och tillsammans ska komma överens om hur pengarna ska fördelas, säger han.

Svensk Galopp står inför stora utmaningar framöver. Antalet hästar i träning har sjunkit kraftigt de senaste 20 åren, det har varit osämja bland sällskapen över hur arbetet med den nya banan i Skåne ska fortskrida – och vinterns tråkiga “snackis” blev den uteblivna vintergaloppen på Bro Park.

Fredrik menar att en stor anledning till problemen är Svensk Galopps grundstruktur: Bildandet för tio år sedan av Svensk Galopp ideel förening, som består av tre sällskap – i Göteborg, Malmö och Stockholm.

Fredrik Reuterskiöld tycker att vi nu fått en mycket olycklig situation, där sällskapen styr sporten, samtidigt som var och en bara tänker på sin egen region.

-Det är sällskapen som styr sporten, via fullmäktige. Det har gjort det svårt att få kontinuitet i Svensk Galopps styrelse, det blir för stor omsättning på ledamöter. Det är svårt att få kompetenta ledamöter att sitta kvar. Jag har själv suttit i styrelsen. En styrelsemedlem berättade till exempel för mig, att han upplevde det som att varje gång få sitta i heta stolen inför fullmäktige och “stå till svars” för vad man hade gjort.

Fredrik har tillsammans med sin bror, tränarchampion Lennart Junior, identifierat fyra punkter som han är övertygad om skulle leda till en bättre situation:

  • Lyft ut sport, marknad och anläggningsfrågor till respektive region.
  • Ge varje region sin egen “påse pengar” och låt sällskapen själva disponera sina pengar.
  • Låt ekonomi, inregistrering och andra centrala delar ligga kvar centralt.
  • Låt regionerna bestämma över sin egen verksamhet. Vill Bro Park rida vintergalopp, så är det en fråga för Stockholms Galoppsällskap. Vill Göteborg rida en stor andel breddlopp, så är det deras egen sak och så vidare.
Galoppgalan på Bro Park 190126 36 1
Fredrik som vd. Här delar han ut pris till hinderryttaren Kim Stern under Svensk Galopps gala på Bro Park 2019. Foto: Amie Karlsson / Svensk Galopp

“Vd blir slav under sällskapen”

-Det nuvarande systemet gör att vi håller på att ha ihjäl varandra. Det beror på att vi håller på och skriker om “vår egen region” hela tiden, i ett forum där alla tre ska sitta. Det är till exempel mycket bättre att varje region har sin egen sportkommitté, än att stockholmarna ska sitta och lyssna på vad göteborgarna vill ha och så vidare.

Du har ju själv varit vd i Svensk Galopp. Ganska nyligen dessutom. Att du inte drev den här frågan hårdare då?

-När jag tog över som vd, handlade väldigt mycket om att släcka bränder, tyvärr. Vi hade en situation på Bro Park som var väldigt allvarlig, faktum är att arbetsmiljöverket var på väg att stänga hela anläggningen. Vi hade problem med vatten, det fanns ingen ledvolt, det fanns ingen hinderbana som vi hade lovat att bygga. Det fanns en massa saker som behövde prioriteras 2018.

Fredrik fortsätter:

– Sedan 2019 kom separationen från ATG som var ett gigantiskt jobb. Det var ändå en separation efter 43 år. Jag hamnade i ett läge då jag tvingades prioritera andra saker. Men jag har tagit lärdom av det som pågått under den här tiden och har en tydligare bild av det hela nu efter mina år som vd.

Fredrik Reuterskiöld beklagar att det nuvarande systemet skapar en situation där “vd blir slav under sällskapen”, något som han själv upplevt.

-Även sportens tjänstemän blir helt vingklippta av det här systemet.

Ge ett exempel?

-Jag minns när sportchefen Dennis Madsen, som jag tycker är en kompetent person, hade en vision om att få utländska topphästar till Bro Park en gång om året. Till Stockholm Cup-dagen, alltså. Vi flög dit kanonhästar, det var året då Thundering Blue vann före en annan engelsk häst. Sedan kom en ny styrelse och skrotade allt det där något år senare. Det är frustrerande att ständigt arbeta på det sättet. 

Regionala ledningar ett måste

Fredrik fortsätter:

-Det ska finnas en kompetent sportchef som skriver propositionerna. Nu har fullmäktige i varsitt sällskap istället utsett personer i tävlingskomittén, som alla sitter och drar i “sitt snöre”. Och sedan ska sportchefen vara sekreterare i den där tävlingskommittén.

Fredrik anser att den enda vägen framåt är att prioritera kärnverksamheten, alltså sporten och hästägarna som finansierar den.

-Om vi har 200 miljoner kronor att disponera under ett år, går 80 miljoner till prispengar och 120 miljoner till annat. Jag tror att sporten skulle må mycket bättre om förhållandet är det motsatta eller något i den riktningen.

Och hur uppnår man detta?

-Genom att få tillbaka regionala ledningar, till att börja med.

Hur åstadkommer galoppen en strukturförändring för hela verksamheten?

-Det bästa vore om sällskapen kan komma överens om att varje region får ta hand om sin egen sport, sin egen marknad. Det borde gynna alla. Hela kruxet i den här saken, hela problematiken, ligger i hur vi hittar nyckeltal till hur vi fördelar medel. Hittar vi en bra fördelningsnyckel på det, så är det här en “No brainer”. De som inte vill genomföra det då, är enligt mig rättshaverister.

Robert Okpu

redaktor@jockeyklubben.se

bakertilly JK

Senaste galoppnyheterna

Annons
bakertilly JK

Prenumerera på Jockeyklubbens nyhetsbrev!

Mazikeen 01 (1)

JK:s Grand Prix: Start redan klockan 10.18!

Söndagens Jockeyklubbens Grand Prix har glädjande nog samlat ett fullt fält med 15 startande Skandinavien-uppfödda hästar. På grund av väderprognosen är tävlingarna flyttade till morgonen.Första ...
Ny styrelseledamot

Extrastämma 30 juni ska välja ny styrelseledamot

Valberedningen för Svensk Galopp har föreslagit en kandidat till att ersätta Gerhard Bley i Svensk Galopps styrelse. Det är Jan Jacobsson, egenföretagare och verksam i ...
TOPPBILD Almeraq o Great Wish

Ascot: Britterna pratar om Bow Echo, vi glädjer oss åt Great Wish

Som vanligt så erbjöd Royal Ascot-veckan en hel del händelser, som fick galoppälskare att höja på ögonbrynen. Engelske Guineas-vinnaren Bow Echo slog exempelvis antagonisten Gstaad ...
schack. kungen ligger

Svensk Galopp – En svårskött organisation?

Bilden av en splittrad och oenig ledning i Svensk Galopp är tämligen utbredd. Den är delvis sann, åtminstone när man tittar på vd-tillsättningarna. Men inte ...
Rausing o Almeric

Kirsten Rausing hedrades av Kung Charles III

Kirsten Rausing, en av Sveriges mest kända galopp-profiler internationellt, har nu hedrats av den engelske kungen, Charles III. Kirsten har erhållit utmärkelsen CBE, eller Commander ...
Mount Kilimanjaro toppbild

Mount Kilimanjaro imponerade på Bro Park

På söndagen så presenterade sig en ny stjärna, då Niels Petersen-tränade Mount Kilimanjaro segrade i Stockholms Stora Pris (Grupp 3). Det blev danskt igen i ...
DSC 4417 copy

Grand National: Hemmaseger för ärrade kämpar

Det blev hemmaseger i den 55:e upplagan av Svenskt Grand National, via hedershästen Mutadaffeq. I ett rafflande lopp kunde han till slut, tillsammans med Niklas ...
Ajas TOPPBILD

Superhelg med GN och Black Type är här!

En superhelg med Grand National på Strömsholm och fina Black Type-löpningar på Bro Park är här. I Grand National gör Ajas Sverige-comeback och i Stockholms ...
Christmas Day vinner Derbyt

Internationellt: O’Brien igen – Golden Tempo igen!

Under helgen som passerade, så gick startskottet mot derbyt i Sverige - med Svenskt Derby Trial och Voterlöpningen. Samtidigt avslutades derbyserien Triple Crown i USA ...
TOPPBILD Makenzie JK 6 juni Cup

Nationaldagsgaloppen levererade igen

Nationaldagsgaloppen i helgen blev återigen en fin propaganda-dag för galoppsporten.  Vädret bidrog givetvis till stämningen - och rent sportsligt så blev de arabiska fullblodens UAE ...

Prenumerera på Jockeyklubbens nyhetsbrev!

Rulla till toppen