dela artikeln
Vintergaloppens framtid i farozonen
Vad får cirka 130 vuxna att bänka sig på en i övrigt tom kapplöpningsbana i en byggnad med bristfälligt fungerande elström en gråfuktig lördagseftermiddag?
Svar: ett gemensamt intresse för galoppsporten.
Till det kan läggas en frustration hos många över att vintergaloppen för andra året i rad ställts in med de bekymmer det ställer till för de aktiva, tränare, ryttare och hästägare på banan.
Det var Stockholms Galoppsällskap som bjudit in Svensk Galopps VD Fredrik Reuterskiöld att efter bästa förmåga svara på de många frågor som skickats in i förväg och om möjligt stilla den oro som finns för utvecklingen på Bro Park.
Dessutom hade galopprofilen Per ”Pertan” Jonsson bjudit in intresserade att delta via facebook. Tillsammans hade dessa åtgärder lett fram till detta rekordstora intresse.
För att hinna med så många frågeställningar som möjligt och få mötet att löpa smidigt fungerade förre SGS-ordföranden Louis De Geer som moderator, en uppgift han skötte utmärkt.
Fredrik Reuterskiöld ställde sig tveksam till möjligheterna att fortsätta med vintergalopp:
-Det kräver en bana som är lämpad för vintergalopp. Dagens dirt track-bana är inte uppbyggd som en sådan. Det hävdar bankonstruktören. Men beslutar fullmäktige att vi ska ha vintergalopp, måste vi rätta oss efter det.
Flera av deltagarna, bland andra Martin Wallin, ifrågasatte dessa uppgifter och hänvisade till besöket av den amerikanske banexperten Glen Kuzak inför omläggningen av dirt track-banan. Han menade att banan måste skötas med en annan typ av maskiner, som är både lättare och billigare. Den uppgiften stod i motats till VD:s förklaring att det behövs 4-5 maskinenheter som arbetar dygnet runt för att kunna hålla banan i tävlingsmässigt skick, vilket förstås är kostsamt.
Jan Kleerup undrade vem som ansvarar för att den nya dirt track-banan inte blev lagd för vintergalopp, när det finns ett fullmäktigebeslut på att Svensk Galopp ska ha vintergalopp på Bro Park. Svaret uteblev.
Fredrik Reuterskiöld menade också att saltning av banan inte är någon hjälp för vintertävlingar.
-Saltning halverar banans livslängd.
Roland Egnestam undrade varför man skrev ut mest tävlingsdagar, sex i december månad i år, den under den månad som det är svårast att tävla på.
-Vad händer med dessa sex dagar, om det inte blir någon vintergalopp?
Fredrik Reuterskiöld förklarade att detta har blivit fel och ska ändras. De sex dagarna ska flyttas till andra tidpunkter. Sammanlagt ska det bli tävlingar 35 gånger i år. Det är mindre än under tidigare år, men detta beror på att på att tävlingsverksamheten blir mer geografiskt spridd. Så t ex ska Göteborg få tio dagar i år.
Anders Unnerstad uttryckte oro för att de många investeringar som planeras: ny bana i Skåne, hinderbana på Bro Park och läktare på Göteborg Galopp ska ta resurser från Bro Park. En oro han delade med många andra på mötet. Men VD slog fast att Bro Park, som ännu är en ung anläggning, ska färdigställas. Bro Park ska vara ”Number One”.
-Jag har också sett till att planeringskostnaderna för den nya banan i Skåne ska halveras, hävdade han.
Fredrik Reuterskiöld framhöll att samtidigt har han och styrelsen sett till att minska kostnader, bl a på personalsidan, vilket innebär att bokslutet för 2018 blev 11,5 miljoner bättre än budget. Dessutom är SG skuldfritt i förhållande till ATG, vilket var nödvändigt inför separationen vid årsskiftet.
Frågorna fortsatte att hagla, samtidigt som luften blev allt tjockare på grund av att fläktsystemet inte fungerade, men intresset var fortsatt stort och ingen ville lämna lokalen i förtid.
-Hinderbanan bli klar 2020, förklarade Fredrik. Den ska också användas som träningsbana på gräs. Han var lite förvånad över att ingen tränare sett denna ”uppsida” av projektet.
Andra besked från VD var:
• Ledvolten byggs om inför Stockholms Stora Pris
• Diskussion pågår om att sätta upp en veterinärklinik
• En busshållplats inrättas under året i anslutning till banan
På tävlingssidan kommer som tidigare berättats en koncentration att göras till söndagar. Då ska bland annat spelvänliga handikapplopp i klass minus 10 ridas med 120 000 kronor i prissumma ridas. Samtidigt som han framhöll behovet att ge eliten bra tävlingstillfällen, uttryckte han tyckte att det rids för många storlopp för tvååringarna, vilket tvingar fram en ovälkommen forcering av unghästarna.
Ansvarig utgivare: Jan Kleerup
Texter: Björn F Eklund
Webmaster: Jan Sjunnesson
Bilder: Bildbanken, Svensk Galopp (där inte annat anges)
Forum ger även plats för annonser – med anknytning till galoppsporten.
Spalterna står öppna för kommentarer och debatter.
Maila till info@jockeyklubben.se.