Hurry Lime 1879
Bo Ahlquist (trea från vänster) har svårt att räkna upp alla hästar som han ägt eller delägt. Men en av dem är Hurry Lime (då tränad av Fredrik Reuterskiöld), här efter en seger för tio år sedan med Jacob Johansen i sadeln. Foto: Stefan Olsson / Svensk Galopp

dela artikeln

“Nu är det köpläge!”

Färre föl föds. Färre hästar sätts i träning.

Finns det någon kortsiktig fördel överhuvudtaget, med denna situation?

Javisst. Det är köpläge!

Bo Ahlquist i Täby utanför Stockholm är en av hästägarveteranerna inom den svenska galoppen. Han äger exempelvis obesegrade tvååringen Fast Forward (e. Reliable Man u. Forever Snow / Lion Heart), i träning hos Fredrik Reuterskiöld på Jägersro.

-Jag har en lillebror till Fast Forward också, berättar Ahlquist.

Fast Forward 5568
Fredrik Reuterskiöld är tillbaka som tränare efter åren som direktör på Svensk Galopp. En av de nya stjärnorna är tvååringen Fast Forward. Foto: Stefan Olsson / Svensk Galopp

Men “Bosse” har egentligen trappat ner sitt hästägande. Och han hade fortsättningsvis tänkt begränsa sig till Listed-vinnaren Forever Snows avkommor, då han äger stoet själv.

-Men det är klart att det är köpläge nu. Loppen måste ridas, den enda skillnaden är att det är färre hästar som slåss om prispengarna, säger “Bosse”. 

Bo Ahlquist fortsätter:

-På grund av det nuvarande läget så kunde jag inte låta bli nyligen att köpa en hingståring efter Swipe, från Rävdansens. Den heter Carter och ska också tränas av Fredrik Reuterskiöld (åringens moder Fabergé är efter Philomatheia).

Ahlquist konstaterar att ungefär samma antal lopp och ungefär samma prispengar i loppen (eller lite mer) – men betydligt färre hästar än för 20 år sedan, kraftigt gynnar en part i ekvationen: hästägaren.

I alla fall kortsiktigt…

-På kort sikt så är det rätt läge att köpa fullblod nu. På längre sikt är detta naturligtvis inte bra. Det behövs fler hästar i loppen för att sporten ska må bra.

“Lunchgaloppen ett dåligt grepp”

Bo Ahlquist har ägt och delägt framgångsrika hästar och storloppsvinnare som Calrissian, Tertio Bloom, Plantagenet med flera. 

Han har varit med ett tag – och har en del synpunkter på hur galoppsporten kan ta igen förlorad mark framöver.

-För det första så måste budskapet ut. Att det är köpläge nu. Det måste dras igång någon sorts kampanj. Man kan sockra budskapet med tio miljoner kronor i höjda prispengar, eller på något annat sätt, men budskapet måste verkligen ut!

“Bosse” tycker även att tävlingsdagarna mitt i veckan måste ses över.

Eller… tas bort. För hästägarnas vidkommande är lunchgaloppen inte bra alls, menar han.   

-De flesta hästägare som jag känner har saker att göra på dagarna. Det gamla upplägget med tisdagkvällar vara mycket bättre, än onsdagsluncherna. Då visste man vad man gjorde på tisdag kväll och kunde planera in det i kalendern.

“Bosse” säger att vilken veckodag som det tävlas på är mindre viktig. Viktigast är att det tävlas kvällstid, så att hästägarna kan vara på plats. 

-Sedan behöver galoppens spelformer ses om, tycker jag. V64 är en bra spelform för trav, men det blir för svårt för galoppen. V5 är betydligt bättre, anser Bo Ahlquist som även är en av galoppens mer engagerade spelare. 

“Hellre 50 tävlingsdagar än 70”

Fredrik Reuterskiöld har inte bara varit framgångsrik tränare, uppfödare (i mindre skala), hästägare och nu tränare igen. Han har även varit verkställande direktör för Svensk Galopp i några år. 

Och han har sina åsikter klara om problematiken med allt färre hästar i loppen:

-Att det är köpläge just nu är naturligtvis helt korrekt. Det finns färre hästar som tävlar om pengarna, men loppen måste ridas och pengarna ska delas ut.

Reuterskiöld säger att den stora utmaningen i Sverige för närvarande är att rekrytera nya hästägare.

-Det effektivaste sättet att göra det, är att höja prispengarna i loppen. Jag hade hellre sett 50 tävlingsdagar än 70, för det hästantal som finns idag. Med färre lopp och högre prispengar i de loppen. Men jag vill överhuvudtaget, att mer medel ska gå till prispengar årligen. Och mindre till administration och annat. Hästägarna är den viktigaste delen av hela ekvationen och deras situation måste förbättras för att sporten ska växa.

“Inget fel på producenterna”

Reuterskiöld fortsätter:

-Även om konkurrensen om prispengarna inte är lika hård som för 20 år sedan, sett till antalet hästar i loppen, så har hästägarnas kostnader ökat markant. Då kostade det kanske 6000 kronor i månaden att ha en häst i träning, jämfört med 13000-14000 kronor i dag. 

Fredrik Reuterskiöld är övertygad om att mer kraft måste läggas på att få fler hästägare intresserade:

-Det är inget fel på producenterna. Uppfödarna tar fram fina hästar. Det finns hästar att köpa. Problemet är att det finns för få hästägare inom galoppen. Det är för få personer som köper fullblod. Vi måste göra någonting åt det, nu. Om vi till exempel höjer förstapriset i maidenlöp för 2-åringar till 100 000 kronor, är jag säker på att vi får in nya hästägare som vill satsa. Något måste i alla fall göras.

Robert Okpu

redaktor@jockeyklubben.se

bakertilly JK

Senaste galoppnyheterna

Annons
bakertilly JK

Prenumerera på Jockeyklubbens nyhetsbrev!

schack. kungen ligger

Svensk Galopp – En svårskött organisation?

Bilden av en splittrad och oenig ledning i Svensk Galopp är tämligen utbredd. Den är delvis sann, åtminstone när man tittar på vd-tillsättningarna. Men inte ...
Rausing o Almeric

Kirsten Rausing hedrades av Kung Charles III

Kirsten Rausing, en av Sveriges mest kända galopp-profiler internationellt, har nu hedrats av den engelske kungen, Charles III. Kirsten har erhållit utmärkelsen CBE, eller Commander ...
Mount Kilimanjaro toppbild

Mount Kilimanjaro imponerade på Bro Park

På söndagen så presenterade sig en ny stjärna, då Niels Petersen-tränade Mount Kilimanjaro segrade i Stockholms Stora Pris (Grupp 3). Det blev danskt igen i ...
DSC 4417 copy

Grand National: Hemmaseger för ärrade kämpar

Det blev hemmaseger i den 55:e upplagan av Svenskt Grand National, via hedershästen Mutadaffeq. I ett rafflande lopp kunde han till slut, tillsammans med Niklas ...
Ajas TOPPBILD

Superhelg med GN och Black Type är här!

En superhelg med Grand National på Strömsholm och fina Black Type-löpningar på Bro Park är här. I Grand National gör Ajas Sverige-comeback och i Stockholms ...
Christmas Day vinner Derbyt

Internationellt: O’Brien igen – Golden Tempo igen!

Under helgen som passerade, så gick startskottet mot derbyt i Sverige - med Svenskt Derby Trial och Voterlöpningen. Samtidigt avslutades derbyserien Triple Crown i USA ...
TOPPBILD Makenzie JK 6 juni Cup

Nationaldagsgaloppen levererade igen

Nationaldagsgaloppen i helgen blev återigen en fin propaganda-dag för galoppsporten.  Vädret bidrog givetvis till stämningen - och rent sportsligt så blev de arabiska fullblodens UAE ...
Papa Joe o Castro TOPPBILD

Papa Joe säker segrare i Voter – derbyläget klarnar

Helgen som gick har givit en stark fingervisning inför Svenskt Derby.Papa Joe imponerade stort, då han ledde den mesta delen av Voterlöpning - och tog ...
Bjorn Nilsson 2

Björn Nilsson ny ordförande för Svensk Galopp

Björn Nilsson har utsetts till ny ordförande för Svensk Galopp, på årsmötet i Stockholm i helgen. Han slutar därmed som vd för organisationen med omedelbar ...
TOPPBILD Magica De H

Nationaldagsgalopp med extra ponnyfokus!

Nu arrangeras Ponny SM i samband med Nationaldagsgaloppen. För första gången, så får ponnyhästarna och deras ryttare fullt fokus! Cecilia Gråberg på Svensk Galopp förklarar ...

Prenumerera på Jockeyklubbens nyhetsbrev!

Rulla till toppen