dela artikeln
ÖVERLEVER HINDERSPORTEN?
På lördag anordnas säsongens tredje tävlingsdag i Strömsholm. Sammanlagt är 19 hästar startanmälda – till fyra hinderlopp.
Det hade varit beklagligt om tävlingarna inte gått att genomföra för det har krävts många samtal och garantier för att övertyga länsstyrelse och andra myndigheter om att området kan överleva denna lilla utbyggnad av tävlingsverksamheten.
Men det är inte bara denna tävlingsdag som är klent besatt. Det gäller hindersporten generellt.
I fjol startade 44 svensktränade hästar över hinder. De gjorde sammanlagt 144 starter i sammanlagt 22 hinderlopp. Dessutom deltog åtta utländska gästhästar.
I år har hittills 14 hinderlopp ridits. I dessa har 33 svenskuppfödda hästar deltagit. Sex gästhästar har tillkommit. Därtill har två häcklopp ridits i Norge, vardera med fem deltagare.
När Jockeyklubben startade verksamheten 1890 var hindersporten prioriterad. De största loppen tillägnades hinderhästarna. Så var det fram till 1918 då Svenskt Derby skapades.
Sedan 1890 har de största uppgörelserna i steeplechaser och häcklöpningar ägt rum i Stockholm, på Lindarängen, Ulriksdal och Täby Galopp. Men efter Täbys final 2016 har inga fler hinderlopp ridits i huvudstaden. Det finns dock ett beslut om att en separat hinderbana ska anläggas på Bro Galopp. Genomförandet har dock skjutits på framtiden.
En av hindersportens största entusiaster är K-B Wirenstål, ordförande i föreningen Skandinavisk Hindersport och en gång i tiden banmästare på Täby Galopp:
-Visst finns det problem men man måste tro på det man kämpar för. Arbetet på en hinderbana på Bro Park fortsätter. Egentligen skulle arbetet ha börjat nu i september men ekonomin är ett problem. En rad projekt ska lånefinansieras. I mars hette det att det bara var en ’formsak’. Men ännu pågår diskussioner med olika banker, såvitt jag vet.
-Stockholms Galoppsällskap har tidigare hjälpt till, så att början kunde göras med kulvertering av Önstabäcken som rinner genom området. Rensning av sten har också skett.
-Men efter omläggningen av dirt track-banan ser det för jäkligt ut på innerplan. Bara sorkarna verkar trivas där.
-Ett offertunderlag har tagits fram och en första offert har kommit in. Projektet innefattar förutom hinderbana även en utbyggd vattendamm och två saltdammar.
Styrelsen har tidigare talat om kostnader på 12-15 miljoner kr. K-B Wirenstål talar om ca 14 miljoner, med reservationen att kostnader för hinder, infångare med mera kan tillkomma.
-Nu handlar det om nödlösningar. Vi är glada att Blommeröd fungerar, men tyvärr får vi inte ha spel där.
En tidigare styrelse föreslog att häcklöpningar skulle ridas på gräsbanans yttre del. Är det möjligt?
-Ja, naturligtvis, svarar K-B Wirenstål. Men det är inte okomplicerat. Man måste flytta häckar fram och tillbaka och banan släpper rätt mycket. I så fall vore det bättre att använda inre delen av gräsbanan. Då blir det lättare att lyfta in och ut häckarna. Då har det gått tre år sedan fullmäktigebeslutet togs.
-Men vi hoppas på en separat hinderbana. Skulle finansieringen lösa sig, kan den nog öppnas hösten 2019.
Strömsholm fyller alltjämt – efter snart 150 år – en viktig roll för hindersporten. Bilden är från årets GN-tävlingar.
Jockeyklubbens Informationsforum
Ansvarig utgivare: Jan Kleerup
Texter: Björn F Eklund
Webmaster: Jan Sjunnesson
Bilder: Bildbanken, Svensk Galopp (där inte annat anges)
info@jockeyklubben.se