Oberättigad oro för soptipp för nya galoppbanan i Skåne?

Om den planerade galoppbanan i Svedala skrev journalisten Mats Amnell på Sydsvenskan, som även tidigare bevakat projektet, den 27 januari:

”Enligt uppgifter till Sydsvenskan finns inom galoppsporten en oro för att projektet kan vara en ekonomisk återvändsgränd. Orsaken är en tidigare soptipp i det område Svensk galopp planerar att köpa för ändamålet.

Vilka föroreningar som kan finnas, det eventuella behovet av sanering och vad en sådan skulle kosta är oklart. Kanske riskerar projektet att bli så dyrt att det måste avbrytas, är farhågan.”

”Deponin är inte okänd”, konstateras i artikeln. ”Enligt ett studentarbete i miljövetenskap 2011 och uppgifter i Svedala kommuns avfallsplan användes platsen som soptipp åren 1980-85. Cirka 5 000 ton industri- och hushållsavfall deponerades och täcktes över med ett metertjockt lager av fyllnadsmassor och matjord.

Driften och återställandet skedde enligt villkor som ställts upp av Länsstyrelsen. Mätningar som gjorts fram till åtminstone 2010 har inte visat några tecken på miljöpåverkan.

Vid en inventering av avslutade deponier i Svedala kommun 1991 riskklassades tippen i Tjustorp utifrån risker och behov av åtgärder i klass två – näst högst – på en fyragradig skala. Deponin ansågs då inte ha någon direkt inverkan på miljön.”

Klass 2 innebär ”stor risk för människors hälsa och miljön”, enligt den nämnda uppsatsen i miljövetenskap.

Artikeln i Sydsvenskan fortsätter:

”Svensk galopp har ännu inte presenterat några planer på hur galoppanläggningen ska se ut och var i landskapet byggnader, banor, hagar, parkeringsplatser och andra anläggningar ska placeras.

Enligt Mats Andersson, miljöhandläggare på länsstyrelsen, är det vanliga tillvägagångssättet i liknande fall att man gör markundersökningar innan beslut om byggande fattas.

– Deponin är ett misstänkt förorenat område. Steg ett blir att ta prover i marken och oftast i grundvattnet för att få veta vilka föroreningar som kan finns och i vilka halter, säger han.

Beroende av resultatet beslutar sedan tillsynsmyndigheten vilka åtgärder som måste göras. Möjliga åtgärder är allt från att låta avfallet orört ligga kvar till att gräva upp och transportera bort det.

I första hand är det den som placerat avfallet på platsen som ska åtgärda och stå för kostnaden. Men enligt Mats Andersson kan även en exploatör drabbas av kostnader om miljörisker uppstår i samband med exploateringen.

– Exploatören kan anses vara ansvarig verksamhetsutövare om exempelvis schaktning innebär risk för att föroreningar sprider sig, säger han.”

I artikeln intervjuas också Jacqueline Henriksson, som sitter i Svensk Galopp styrgrupp för banprojektet utanför Bara. Hon är inte orolig:
”Vi känner till det här och har full kontroll. Vi talar om ett stort område varav deponin utgör en mindre del där man varken behöver lägga byggnader eller bana. De är tänkta att placeras på en helt annan del.

– Om vi trots allt skulle behöva använda deponin får de parter som lagt material där åtgärda det. Det är inget som belastar vårt projekt, säger hon.

galoppbygge karta

”Bildillustration i Sydsvenskan

Internationella rådgivare
Några dagar innan artikeln publicerades, meddelade Svensk Galopp på sin hemsida att till projektet knutits internationella rådgivare i form av Turnberry Consulting. Bo Gillborg, som nu arbetar med projektet, förklarar:
”För att öka chanserna att skapa en välfungerande tävlingsanläggning som attraherar tävlande såväl som besökare måste man redan tidigt i processen förstå både förutsättningar och behov. För att göra det har projektets styrgrupp anlitat Turnberry Consulting, ett internationellt företag baserat i Storbritannien med erfarenhet av utvecklingsprojekt gällande galoppbanor i USA (Saratoga, Belmont och Aqueduct), Storbritannien (Ascot, York och Newmarket), Irland (Galway) och Australien (Flemington).
Per Larson, ordförande i Svensk Galopp och i projektets styrgrupp, tillägger:
” Att bygga en ny galoppbana är ett stort och komplicerat projekt. Det är viktigt för oss att kunna erbjuda en attraktiv upplevelse för både skandinaviska och europeiska tävlande. Vår målsättning är att vår nya skånska anläggning, tillsammans med andra befintliga kapplöpningsbanor, ska bidra till att galoppsporten växer och vidareutvecklas i nära dialog med olika representanter inom galoppsverige. Turnberry har fått i uppdrag att, i nära samarbete med projektets styrgrupp, skapa ett underlag för en modern och funktionell anläggning som hela galoppsverige ska kunna vara stolta över.”


logo jk forum

Länkar till samtliga enskilda artiklar hittar du här

Ansvarig utgivare: Jan Kleerup
Texter: Björn F Eklund
Webmaster: Jan Sjunnesson

Bilder: Bildbanken, Svensk Galopp (där inte annat anges)
Forum ger även plats för annonser – med anknytning till galoppsporten.
Spalterna står öppna för kommentarer och debatter.
Maila till 
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..

 

 

 

Save

Skriv ut